مواد غذایی مصرفی شما در طول روز می‌توانند بر کیفیت خواب شب تأثیر بگذارند و یک رژیم غذایی سالم به تجربه خوابی بهتر و آرام‌تر کمک می‌کند.

خوابیدن به پهلو

به گزارش همشهری آنلاین اکثر افراد برای درمان بی‌خوابی به داروهای تجویزی متوسل می‌شوند، اما این کار آنچنان ضرورت ندارد؛ زیرا می‌توانید مشکل را به سادگی و با اصلاح رژیم غذایی حل کنید. عوامل زیادی در بی‌خوابی دخیل هستند، اما با ایجاد تغییرات خاصی در رژیم غذایی خود می‌توانید تاحدودی این معضل را بهبود ببخشید. کافی است آن دسته از مواد غذایی را به خواب آسان کمک کنند، بشناسید و در رژیم غذایی خود بگنجانید:

۱. موز

موز حاوی مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم است؛ دو ماده معدنی که نقش مهمی در آرامش اعصاب دارند. اگر منیزیم کافی مصرف نکنید، ممکن است در طول شب دچار سندرم پای بی‌قرار و یا گرفتگی عضلات شوید. این شرایط می‌تواند کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود در طول روز احساس خستگی کنید. گنجاندن موز در برنامه غذایی روزانه به شما کمک می‌کند شب‌ها راحت‌تر بخوابید.

۲. ماهی

ماهی سرشار از یک ماده آرام‌بخش طبیعی به نام تریپتوفان است که علاوه بر بهبود سلامت کلی بدن، به تجربه خوابی آرام کمک می‌کند. این ماده در ماهی تن و میگو نیز یافت می‌شود. ماهی‌های چرب مانند سالمون به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، به تنظیم سروتونین کمک می‌کنند. سروتونین تا حد زیادی مسئول ایجاد یک چرخه ثابت خواب و بیداری است.

۳. اسفناج

اسفناج در کنار منیزیم و پتاسیم، حاوی کلسیم نیز است. بدن برای تولید هورمونی به نام ملاتونین به کلسیم نیاز دارد تا بتواند ریتم شبانه‌روزی را به خوبی تنظیم کند.

۴. جو دوسر

جو دوسر تولید ملاتونین را افزایش می‌دهد و بدن و ذهن را آرام می‌کند. این ماده غذایی هم‌چنین می‌تواند میزان ترشح هورمون انسولین را بالا ببرد و به شما حس خواب‌آلودگی القا کند.

۵. بادام

بادام سرشار از منیزیم است و باعث آرامش عضلات و سهولت در خواب می‌شود. بادام هم‌چنین پروتئین کافی برای تثبیت سطح قند خون در هنگام خواب را فراهم می‌کند. با تثبیت قند خون، ورود بدن به چرخه استراحت آسان‌تر می‌شود.

۶. آلبالو

آلبالو دارای ویتامین‌های C و A، منگنز، فیبر و سرشار از پتاسیم است. این میوه با کاهش اسید اوریک و افزایش ملاتونین در بدن، به درمان بیخوابی کمک می‌کند، موجب تقویت سیستم ایمنی و کم شدن حملات قلبی عروقی می‌شود.

۷. لبنیات

هم شیر و هم ماست سرشار از تریپتوفان و مقدار زیادی کلسیم هستند. کلسیم در کاهش استرس و تثبیت رشته‌های عصبی مغز نقش دارد. خوردن مقداری ماست قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند به آرامش اعصاب کمک کند و باعث شود راحت‌تر بخوابید.

۸. کیوی

کیوی، سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد التهاب و ترکیبات تولیدکننده سروتونین است؛ از همین رو یکی از بهترین میوه‌ها برای کمک به خواب راحت به شمار می‌آید. سعی کنید شب‌ها یک ساعت قبل از خواب کیوی بخورید؛ خواهید دید که زودتر از شب‌های قبل خوابتان می‌برد.

۹. کاهو

کاهو دارای اثرات آرام‌بخش- خواب‌آور خفیفی است و می‌تواند به درمان بی‌خوابی و بهبود خواب شبانه کمک کند. محققان بر این باورند که بیشتر اثرات آرام‌بخش کاهو به دلیل وجود ترکیبی به نام لاکتوسین در این ماده غذایی است.

۱۰. عسل

عسل انسولین را در بدن افزایش می‌دهد و به مغز در تولید ملاتونین کمک می‌کند. شب‌ها قبل از خواب یک فنجان چای بابونه را با عسل شیرین کنید و بنوشید تا خواب بهتری داشته باشید. بابونه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که خواص آرام‌بخش دارند.

کد خبر 816149

  • اگر خواب راحت می‌خواهید این مواد غذایی را مصرف کنید

  • شیرینی‌های اسرارآمیز تهرانی‌ها برای شب یلدا | از لرزونک تا ماما جیم‌جیم

  • هاشمی نسب: پرسپولیسی ها از پدر و مادرشان بپرسند با تیم شان چه کردم | حرف برای تحریک شان زیاد دارم

  • (۱۸+) اولین تصویر واضح از تروریستی که ماموران پلیس را شهید کرد

  • واکنش امام جمعه تهران به فساد چای دبش | برخی اقدامات از نظر ظاهری برای مان دلخوش کن است | تفاوت قیمت ارز راه را برای بروز فساد چای دبش باز کرد

  • حمله تروریستی به یک مقر انتظامی در ایران | یک‌گروهک تروریستی مسئولیت حمله را بر عهده گرفت ( فیلم)

  • ببینید | چهره ۱۱ شهید حمله ترورریستی به مقر انتظامی راسک

  • پلیس موتور این موتور سوار متخلف را له و خمیر کرد | فیلم

  • پرسپولیس از خداداد افشاریان شکایت کرد + جزئیات

  • سامانه بارشی جدید کی وارد ایران می‌شود؟

  • خوشحالی توپ جمع کن پرحاشیه دربی بعد از گل استقلال + ویدئو

  • یک نفر از تروریست‌های راسک دستگیر شد

  • کشف گنج هخامنشی در یک درگیری مسلحانه | این گنج طلایی قابل قیمت گذاری نیست | عکس

  • خروج ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا از خلیج فارس | پاسخ های ناوآمریکایی به سوالات نیروهای سپاه در تنگه هرمز

  • واکنش امام جمعه تهران به فساد چای دبش | برخی اقدامات از نظر ظاهری برای مان دلخوش کن است | تفاوت قیمت ارز راه را برای بروز فساد چای دبش باز کرد

  • واکنش فوری به کشف گنج ارزشمند هخامنشی | طلا بودن گنج‌ها تایید شد؟

  • پنالتی استقلال درست نبود | در فوتبال گاهی قهرمان می‌شوی، گاهی ضد قهرمان!

  • این نوشته را برسانید به دست بیرانوند | عکس

  • خداداد افشاریان پاسخ پرسپولیس را داد | مکالمات VAR ضبط نشده است؟

دیدگاهی بنویسید